Rewolucja parkingowa w Katowicach zbiera pierwsze żniwa. Zarówno w ocenie ekspertów, jak i włodarzy miasta, jej skutki są pozytywne: 100% wzrost liczby osób zameldowanych w listopadzie 2023 rok do roku i o połowę mniejsza liczba pojazdów wjeżdżających bądź przejeżdżających przez Katowice to tylko niektóre z nich. Mimo równoczesnego wprowadzenia preferencyjnych rozwiązań dla mieszkańców, część katowiczan jest zdania, że w tej sytuacji powinni oni mieć dostęp do tzw. bezpłatnej komunikacji. Co o tym pomyśle sądzą władze miasta? Zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Przypomnijmy, 1 grudnia 2023 r. w Katowicach zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące parkowania w centrum miasta.
Najważniejsze zasady parkingowej rewolucji, to utworzenie dwóch stref parkowania, tj. Strefy A (niebieskiej) w ścisłym centrum miasta oraz Strefy B (zielonej) na obrzeżach centrum oraz wprowadzenie korzystnych dla mieszkańców abonamentów.
Celem wprowadzania nowych zasad parkowania jest ograniczenie napływu pojazdów spoza Katowic do Śródmieścia <<Parkowanie w Katowicach: strefy dla gości, przywileje dla mieszkańców, kontrole po nowemu>>.
Zaledwie kilkanaście dni później, bo 15 grudnia, władze Katowic oceniły pierwsze efekty parkingowej rewolucji <<"Po nowemu łatwiej się parkuje". Katowice oceniają pierwsze efekty rewolucji parkingowej>>.
Wnioski były pozytywne:
- Nowa polityka parkingowa w Katowicach przynosi pierwsze efekty. Większa zajętość miejsc parkingowych w centrach przesiadkowych, mniej wjeżdżających do Katowic pojazdów a co za tym idzie łatwiejsze znalezienie miejsca parkingowego w centrum Katowic stają się faktem. W najbliższych miesiącach będziemy w dalszym ciągu śledzić sytuację, by w razie konieczności podejmować działania korygujące zasady funkcjonowania stref – mówił w grudniu Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Przy okazji zmiany polityki parkingowej Katowice nie zapomniały o mieszkańcach. Wprowadzone zostały dwa rodzaje rozwiązań, które miały pozwolić katowiczanom na parkowanie w centrum miasta na preferencyjnych stawkach.
Do 14 listopada mieszkańcy Katowic złożyli 9917 wniosków o jeden z korzystnych abonamentów – w tym Katowickiej Karty Mieszkańca (9352), abonamentu (558) bądź Parkingowej Karty Przedsiębiorcy (7) - informował w grudniu magistrat.
Wyjaśnijmy: Parkingową Kartę Mieszkańca, można otrzymać, jeśli zamieszkuje się w strefie płatnego parkowania i rozlicza podatek w Katowicach. Kosztuje ona odpowiednio – 20 zł za miesiąc i 50 zł za kwartał w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania oraz 10 zł za miesiąc i 25 za kwartał w przypadku strefy Płatnego Parkowania.
Mieszkańcy pozostałych dzielnic mogą wykupić abonament, którego koszt to 300 zł za miesiąc i 750 zł za kwartał w przypadku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz 200 zł za miesiąc i 500 zł za kwartał w Strefie Płatnego Parkowania.
To dużo tańsze rozwiązanie niż w przypadku osób przyjeżdżających do Katowic z miast ościennych - zauważają władze miasta.
Choć wiceprezydent Bogumił Sobula zaznacza, że wprowadzane zmiany zostały opracowane przez ekspertów i skonsultowane z mieszkańcami, którzy w zdecydowanej większości odpowiedzieli „tak” na przedstawione propozycje, okazuje się, że nie wszystkim przypadły one do gustu.
W mediach społecznościowych toczą się dyskuje, w których część katowiczan postuluje wprowadzenie dla mieszkańców bezpłatnej komunikacji - na wzór kilku już gmin na terenie województwa śląskiego.
O tym, że na "bezpłatną" czy też raczej nieodpłatną komunikację miejską postawiło już kilka gmin w Śląskiem, pisaliśmy niedawno. Rozwiązanie - w ocenie tamtejszego Urzędu Miasta - świetnie sprawdza się od dekady w Żorach, w tym roku ich śladem podążyły Jastrzębie-Zdrój, Zawiercie, Siewierz i Poręba.
Zasadność i sensowność tego rozwiązania - które w dyskursie publicznym nieustannie wzbudza kontrowersje, ocenił w rozmowie ze Śląskim Biznesem Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha <<W Śląskiem przybywa gmin z komunikacją za 0 zł. Czy to dobrze? Sprawdzamy!>>.
Wracając do Katowic - o ocenę pomysłu części mieszkańców zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Komunikacja w naszym regionie jest organizowana przez ZTM, czyli przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, podmiot, który jest odpowiedzialny za zorganizowanie całego transportu - przypomina włodarz w rozmowie z Redakcją.
- Jeżeli chcielibyśmy mówić o nieodpłatnym transporcie, musielibyśmy go wprowadzić na całej przestrzeni GZM, co jest niemożliwe - wyjaśnia prezydent Katowic.
Dodaje, że dziś Katowice dopłacają do komunikacji prawie ćwierć miliarda złotych.
To olbrzymie środki - ocenia Marcin Krupa. - Rzeczywiście, gdybyśmy je zaangażowali w organizację transportu wyłącznie na obszarze Katowic, wtedy transport mógłby być "bezpłatny". Ale musimy mieć świadomość tego, że zarówno katowiczanie, jak i mieszkańcy ościennych miast, chcą przyjeżdżać do naszego miasta, a to również kosztuje, bo sposób rozliczania jest określony w przyjętym wzorze, który wszyscy zaakceptowaliśmy - podsumowuje nasz rozmówca.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
2029Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1275Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1171Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
615System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
590"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0